Det er faktisk et professionelt værktøj at benytte tænkehatte. Man arbejder med seks af dem. Forestil dig, at du tager en ny hat på, når du hopper fra den ene til den anden fase i arbejdet med dit manuskript.
Sommetider har du fx brug for gode ideer og indfald – andre gange har du brug for et køligt overblik. Du kan skifte gear oppe i hovedet ved hjælp af de seks tænkehatte. På den måde kan du få gennemarbejdet dit manuskript på flere leder.
Metoden er opfundet af psykologen Edward de Bono. Den bruges både i erhvervslivet, klasseværelser og sågar blandt politikere til at finde på nye løsninger, tage beslutninger, få ideer og i det hele taget tænke. Du kan læse mere om De seks tænkehatte og manden bag dem her.
Bare rolig. Du behøver ikke at anskaffe seks hatte. Du skal bare forestille dig, at du har en hat på. På den måde hjælper du hjernen til at indstille sig på, hvilken type hjælp du har brug for. Fx har du brug for at den er åben og kreativ, når du udvikler din historie. Men når du reviderer dit manuskript, kan du have brug for et mere køligt overblik.
Pointen er, at du koncentrerer dig om en ting af gangen. Du vil få nogle langt mere kreative ideer, når du ikke samtidig skal tænke praktisk, kritisk eller i helheder. Kunsten er at leve sig helt ind i den tankegang de hver især repræsenterer og at give dem hver især tale- og argumentationstid til, at du kan se, om der er en pointe i det, der kommer frem.
HVID HAT: Hav fokus på information og fakta. Kig faktuelt og objektivt på dit tema, dine karakterer og din historie. Hvilke informationer har du allerede, og hvad skal du researche?
GRØN HAT: Tænk ud af boksen. Her gælder det innovation og ideer og du er fuld af energi. Slå dig løs og kom frem med kreative løsningsforslag, nye ideer og får hele historien til at gro. Forsøg at vende det hele på hovedet og spørg fx: ”Hvad nu hvis jeg …?” og se hvor din fantasi bærer dig hen, når den får lov.
SORT HAT: Du er djævlens advokat. Overalt ser du slaphed, fiaskoer, fejl og farer. Din indstilling er negativ. Du finder svagheder ved plottet, karaktererne, sproget, beskrivelserne – alt. Du slår ned på klicheer og steder, hvor der mangler originalitet, vilje, spændstighed og fremdrift. Meningen med den sorte hat er hverken at efterlade en slagmark eller en fortvivlet forfatter. Meningen er lave et realitetstjek og at få ryddet op, hvor man har efterladt sig noget rod.
GUL HAT: Så er det på med ja-hatten. Den gule hat repræsenterer alt det modsatte af den sorte. Den gule hat er fuld af solskin, tilgangen er positiv og du ser muligheder og værdier overalt i din fortælling. Du føler dig begejstret og visionær. Tillad dig at være forelsket i dit manuskript og dig selv og at være fuld af håb og se alle potentialerne.
RØD HAT: Kast dig i dine følelsers vold. Væk med fornuften. Her gælder det stemninger, sanser og følelser. Både de pæne, men også de grimme, rasende, voldsomme, akavede og forbudte følelser. Tænk mindre på plot og karakterer og mere på, hvordan du føler og mærker historien. Tænk hvordan du transporterer de følelser over i læserne uden at skrive en manual til dem. Overvej hvad læseren skal fornemme i sin krop. Mærk efter hvilke stemninger, følelser og fx smage, dufte og lyde du vil skabe for læseren og hvordan du gør dét. Hold dig ikke tilbage.
BLÅ HAT: Se det hele fra oven. Den blå hat er især nyttig i starten og slutningen af skriveprocessen. Prøv at skab dig et overblik og vær nøgtern. Det er her, du definerer dine mål. Når du forestiller dig, at du har den blå hat på, skal du metodisk prøve at få øje på løse ender og knuder, men også løsninger. Derefter skal du finde ud af at få løst det op og hæftet pænt sammen igen, så fortællingen fremstår som en helhed.