Man bliver en bedre romanforfatter i det øjeblik, man erkender, at det ikke er alt, hvad man producerer, der skal munde ud i en bog. For man kan ligeså godt vænne sig til at kassere i det man har skrevet og at træne sin skrivning.
Når man fx laver skriveøvelser, bliver man skarpere som forfatter, plus man får et frirum. For når man øver sig, giver man sig selv lov til at eksperimentere, at turde tage chancer, finde på, være original og give slip – for ingen skal læse det, man skriver. Teksterne skal ikke bruges, i hvert fald ikke i deres umiddelbare form.
Mens man laver skriveøvelser, kan man ofte opleve at få ideer eller opdageelementer, som man kan bruge til fx en karakter, en situation eller en dialog,
Man bliver mere bevidst om, hvordan man skriver klarere, smukkere eller sjovere. På den måde er man altid på vej og forholder sig ydmygt og åbent til det at skrive – ligesom en professionel sanger eller musiker, der dagligt øver skalaer. Eller som billedkunstnere der ofte laver skitser og forstudier, før de går i kast med fx at påbegynde det endelige maleri, en skulptur eller en gobelin.
I perioder kan det hjælpe en i gang, hvis man begynder en skrivesession med at øve sig 5-10-15 minutter. Sommetider kan man opleve, at man har svært ved at stoppe.
ØVELSE I AT LAVE EN BESKRIVELSE:
Sæt et stopur til 10 minutter og vælg en genstand, hvor du sidder eller står. Det kan være en kuglepen, din computer, et vindue, en kop – whatever. Du kan også finde et tilfældigt foto af et menneske på internettet eller i et blad. Vælg nu at beskrive genstanden eller mennesket som ét af to:
1. Beskriv den som en ond satan, der kun har dårlige hensigter og er ude på at skade alt og alle. Men sørg også for, at der indeni gemmer sig en følsom og såret sjæl, som i virkeligheden bare gerne vil elskes.
2. Beskriv den som en genstand eller et menneske som er helt igennem vidunderligt. Du er helt forelsket og har kun gode ting at sige. Men du fornemmer også, at du er forført og at der under det hele ulmer noget, som kan være farligt. Du ved ikke hvad, men forsøger at skrive det frem. Men husk, at du er vild med genstanden eller personen.
ØVELSE I AT FINDE PÅ HISTORIER
Sæt et stopur til 15 minutter. Beslut om du vil skrive en scene med to karakterer eller en kort novelle. Tag et ordsprog eller en vending og skriv straks. Lad være med at tænke dig om, stoppe eller vurdere det, du skriver. Skriv derudaf.
- Bedre sent end aldrig
- Sælg ikke skindet, før bjørnen er skudt
- Det skal være skidt, før det bliver godt
- Den, der kommer først til mølle, får først malet
- Fej selv for din egen dør
- Den man tugter, elsker man
- Brændt barn skyr ilden
- Have mange bolde i luften
- Den der gemmer til natten, gemmer til katten
- At træde i spinaten
- Der skal andre boller på suppen
- Være tung at danse med
ØVELSER I AT SKABE KARAKTERER:
Sæt et stopur til fem minutter. Skab en karakter, der er splittet ved at vælge et karaktertræk, og find derefter på forhindringer, der kan trække vedkommende ud af sin tryghedszone:
Fx karaktertræk: begærlig, doven, perfektionistisk, fysisk svag eller stærk, ekstrovert, introvert, egoistisk, generøs, fingernem, sporty, musikalsk, humoristisk.
Man kan eventuelt have en stak sedler liggende på skrivebordet, som man kan trække et input fra. Fx om rekvisitter, lokationer, karakterer, synsvinkler og genrer, som man kan træke fra og skrive ud fra.
Det kan være givtigt at tvinge sig selv ud af sin tryghedszone og fx skrive vildere, mere minimalistisk, følsomt, nøgternt eller mere fantasifuldt, end man plejer. En anden måde at øve sig på er ved at afskrive andre forfatteres værker og på den måde at aflure kunsten og håndværket. Sådan er der mange store og små forfattere, der har lært sig håndværket. På samme måde som arkitekter, malere og kunstnere og håndværkere gennem tiden har lært sig håndværket, før de udviklede deres egen stil
Kim Leine
Jeg har egentlig bare stjålet fra virkelige talenter og bagefter brugt en del tid på at slette sporene efter forbrydelsen. Jeg satte mig ned og memorerede Truman Capotes ’Med koldt blod.’ Lærte simpelthen sætning for sætning udenad og genskrev sætningerne og romanen fra ende til anden. Capote har noget af det, jeg misunder: Det nøgterne og det sanselige. Maupassants noveller efterlignede jeg også. Man skal ikke undervurdere værdien af plagiater.
Interviewet af Hans Christian Davidsen på Litteratursiden, 2014
For at øve dig kan du fx også skrive fanfiction, flashfiktion eller fabler, sketches, noveller, digte, eventyr eller tegneserier. Sørg for at bruge tid på at gennemlæse og -skrive de tekster, du producerer, så du bliver bevidst om, hvordan du kan gøre det endnu bedre. Prøv også at tage et færdigt tekstafsnit fra en tilfældig roman, og skriv den om. Brug fx en anden synsvinkel, skift tempo, stil eller genre, gå fra datid til nutid eller omvendt – eller brug mere humor, følsomhed eller neutralitet.